Tuesday, February 23, 2010

Bila hati Ditakluki 2


Salam mesra Blog SEKADAR PANDANGAN ucapkan kepada semua.

Baiklah, selepas beberapa lama tajuk Bila Hati Ditakluki terhenti buat seketika. Kali ini saya akan mengupdatekan tajuk ini. Dan kepada pembaca yang terlepas episod sebelum ini bolehlah klik pada bahagian berlabel Almamater.
..............dan saya tidak sedikit pun merasa kesusahan. Memang pun saya tidak berasa kekok apabila ditinggalkan keluarga ke sesuatu tempat. Saya sudah lama membiasakan diri dengan hidup bersama orang tak dikenali. Namun saya tetap ada orang yang saya cukup kenali dan dia pernah bersekolah dengan saya sejak dari bangku sekolah rendah lagi. Cuma dia berpindah ketika di darjah enam. Saya pun pergi mencarinya. Saya pun dah lupa bagaimana saya mencarinya waktu itu. Cuma saya dapat dia semasa dia berada di Dorm 3 yang terletak di bawah dorm saya. Kami pun berkenalanlah walaupun dah kenal.
Selepas itu pelajar Form 1 diarahkan beratur di hadapan Blok kami iaitu Rumah Putih(time tu tak tahu nama blok lagi, tahu blok F1 je). Kitorang pun beratur di atas jalan yang panas tuh. Tapi ramai juga yang tidak beratur dan masih berborak-borak dengan kenalan masing-masing sambil mengambil tempat teduh. Ada juga yang memperagakan rekaan fesyen samping masing-masing. Bermacam-macam gaya ada, ada yang terlondeh,ada yang terlalu singkat, ada yang berupa batik dan macam-macam lagilah. Rasanya STARIAN mempunyai bakat dalam bidang permodelan. Kalau tidak sudah tentu mempunyai gaya askar yang berpakaian kemas. Setelah lama juga menanti akhirnya seorang prefect menjerit mengira satu sehingga sepuluh(suka math kot), Jadi ramai yang lintang pukang beratur mengambil barisan mengikut dorm masing-masing.
Kami berarak menuju ke masjid. Melalui tong sampah utama yang busuk nak mampos. Apalagi bermacam-macam suara dikeluarkan kami:
"Uwekk, busuk gile bang!"
"Kau berak kat sini buat pe"
"Eii...."
"Laju sikit, tak tahan nih"
Seterusnya kami melalui satu kwasan yang sangat usang seperti hutan pun ada. Kata seorang pengawas ini kawasan larangan. Saya tak berfikir banyak hanya mengikut orang depan menuju ke masjid. Apabila tiba di pintu pagar, alamak kena terjun la pulak sebab kawasan sekolah tinggi dan kawasan jalan pula rendah. Lepas tu macam kereta api kena brek. Kitorang kena lintas jalan la pulak. Bila kereta sudah tiada maka dengan tergedeknya kami berjalan dengan slownya. Disebabkan kami kenderaan lain tidak dapat bergerak. Lalu jalan tersebut bising dengan bunyi hon.
"Form 1, cepat sikit!", jerit seorang pengawas.
Orang di bahagian depan terlalu laju menyebabkan orang di belakang tertinggal dan akhirnya terhasil "gap" yang begitu besar dan membolehkan kenderaan yang dah lama menunggu mengambil alih jalan tersebut.Lalu seorang pengawas pun melenting:
"Abang dah cakap jangan sampai ada gap".
bla....bla...bla......seterusnya sehingga hari terakhir saya berada di bumi STAR.Nak diceritakan memang terlalu banyak. Tapi adakah anda terfikir kenapa saya memberhentikan cerita di bahagian dialog itu tadi. Ini disebabkan cerita bagi ramai pelajar yang baru mendaftar di STAR mempunya cerita yang sama. Cuma tidaklah 100% peratus sama.
Majoriti pelajar yang mendaftar di STAR, Ipoh juga seperti saya memang banyak yang tidak mengenali sekolah tersebut, pelik akan pakaian atau seluar rasmi sekolah berwarna putih,struktur bangunan yang dianggap oklah,membeza-bezakan asrama yang pernah dilihat dengan asrama di STAR, masing-masing tidak banyak mengenali antara satu sama lain, masing-masing tidak mengerti istilah-istilah pelik pelajar STAR(takde dalam kamus sekolah lain atau budaya tempat masing-masing), semua F1 perlu beratur untuk pergi ke masjid dan merungut,bising kemudian melalui tempat usang(hazelet bagi pelajar STAR). Dan semestinya dimarahi pengawas.
Sebab itu saya memberitahu pada post tajuk sebelum ini, kepada sesiapa yang mengenali STAR pasti memahami apa yang saya bicarakan tadi. Mungkin ada sedikit persamaan dengan sekolah-sekolah lain. Tetapi bukan semua yang sama dengan STAR. STAR sekolah berasrama penuh yang kurang dikenali dan pelajarnya mempunyai jantina yang sama. Bermacam-macam ragam dapat dilihat dalam pelajar STAR dan kawasan itu sendiri.
Bersambung....
ps: Tajuk ini bukan untuk menceritakan bagaimana penulis datang ke STAR dan menceritakn diari hidupnya.

No comments: