Sunday, February 14, 2010

Bila Hati Ditakluki

Assalamualaikum,

Post saya yang pertama ini sanagat menarik hati dan perasaan saya untuk menceritakan serba sedikit mengenai tempat saya menimba ilmu iaitu Sekolah Tuanku Abdul Rahman,Ipoh.

Barang kali ramai yang tidak mengetahui mengenai sekolah ini kerana tidak tersenarai antara Sekolah Berprestasi Tinggi 2010,lewat tersenarai dalam Sekolah-sekolah kluster atau tidak mendapat banyak publisiti seperti sekolah-sekolah elit yang lain seperti MCKK,SSAS,TKC dan sebagainya. Namun bagi yang mengenali sekolah ini, sudah tentu mengetahu kebanggaan sekolah ini seperti Sekolah elit yang pertama sejak Tanah Melayu merdeka, sekolah yang asyik bermusuh dengan MCKK, sekolah bestari, terkenal dengan pelajar-pelajarnya yang pandai, padang yang besar gile, No. 1 PMR 2007 ,No. 1 Perak PMR 2008&2009, Ragbi yang dari dulu sampai sekarang tak putus-putus kejayaannya, perdebatan yang makin tinggi pencapaiannya dan macam-macam lagi lah sampai ada yang merajuk kalau tak sebut.

Bagi sesiapa yang lebih mengenali STAR,Ipoh ini mungkin memahami apa yang bakal saya bicarakan nanti.

Saya memulakan karier di sekolah rendah yang agak kekampungan la sikit(kadang-kadng macam bandar), di sekolah tersebut saya sangat dikenali ramai mungkin kerana pencapaian saya yang sangat cemerlang dalam akademik(asyik-asyik No.1), kokurikulum(penolong ketua pengawas dan dah lupa ar) dan sukan(hoki,olahraga dan takraw kire power le tu sampai 3 sport boleh conquer). Takpun saya dikenali kerana kuat dimarahi guru kerana tidak membuat kerja sekolah ataupun merayap keliling kampung lepas habis sekolah kadang-kadang ponteng sekolah agama sebab nak join member buat apa-apa yang mmuaskan hati(main bola,borak,merempit dan paling digemari jumpa gadis idaman).

Apabila mendapat keputusan UPSR dah keluar, saya antara beribu orang yang mendapat 5A di Malaysia. Memang gembira dapat 5A. Kemudian saya berfikir untuk kemana badan saya akan pergi ke sekolah SBP.Jadi terbayang sekolah MOZAC, SSAS dan MCKK. Hati pun jadi gembira bila dapat sekolah yang dah lama kita nak masuk sejak kecil. Bila hari keputusan kemasukan SBP keluar, saya dapat Sekolah Tuanku Abdul Rahman,Ipoh. Jadi, dengan termanggu-manggu saya pun lekas memberitahu ibu saya pasal hal tersebut. "Sekolah apa ni aah?' hati kecil saya bertanya. Selepas itu saya mendapat tahu rakan-rakan saya yang lain ada yang mendapat MOZAC, MRSM dan SBPi Selandar. Perasaan cemburu begitu kuat sehingga tak tahu cara nak diungkapkan. Apabila bapa saya pula tahu, dia seolah-olah sedih. manakan tidak, dengan gaji yang tidak seberapa bagaimana mahu hantar anaknya ke utara jauh dari keluarga.

Selang beberapa hari kemudian, bapa saya hendak masukkan saya ke sekolah agama. Apalagi saya pun melentinglah. Saya tidak suka imej sekolah agama bukan kerana apa, cuma tidak mahu belajar bahasa Arab sahaja. Lalu saya pun merengek tidak mahu pergi ke sekolah tersebut walaupun tahu ramai kawan sekolah lama turut berada di sekolah itu. Dalam saya tidak sedari, rupanya guru besar sekolah saya telah bertanya dan memujuk bapa saya untuk memasukkan ke STAR. DAh banyak kali kena pujuk barulah bapa saya bersetuju dengan perasaan serba salah. Saya pun bergembira dan raya sakanlah selepas itu. Lepas ini tidak perlu lagi kena siram pokok bunga tiap-tiap petang. Untuk pengetahuan umum, rumah saya dikelilingi pokok bunga yang banyak dan tidak dapat menggunakan batang paip sampai keliling rumah.Oleh itu terpaksa mengangkut baldi dan ....tau2jela.

Saya pun tidak membuat rujukan tentang STAR sebab malas berfikr tentang keadaan sekolah ini. Dalam hati saya, saya terbayang yang sekolah ini seperti sekolah biasa yang saya lihat, ramai perempuan,uniform sekolah yang berseluar hijau. Masa tu berfikir hanya nak lepaskan diri dari kezaliman rumah yang dialami selama ini. Confirm saya tidak akan mendapat masalah di sekolah itu.

Semasa hari pendaftaran pula, saya datang lewat 2 hari. Maka perjalanan ke Ipoh pun bermula. sebelum itu bapa saya perlu singgah di Subang untuk menziarahi atuk saya. lepas tu pinjam Mak Tam saya punya Proton Wira untuk ke Ipoh. Dalam perjalanan itu macam-macam ada antaranya gua batu hapur(fuh first time tengok), dan tiblah kami di tol Ipoh. Selepas itu kami pun mencari STAR. Bagai rusa masuk kampung. Kami langsung tiada idea cara sampai ke STAR. Lalu, kami bertanya seorang pekerja di sebuah stesen minyak arah ke STAR. "Encik keluar jalan ni terus saje" katanya .Mudah sahaja begitu, seperti yang dikatakan terus sahaja dan kami berjaya sampai ke puncaknya iaitu pagar di sebelah rumah pengetua. Berdebar-debar rasanya dan apabila makin dekat saya mula berkata "di sini aku akan berjaya".Tiba-tiba semangat itu luntur apabila ibu saya berkata sekolah ni tiada perempuan. Hancur hatiku bagai kaca yang dihempas. Apabila sampai di pondok Pak Guard,ternyata pondoknya begitu usang. Lalu saya diarahkan bertukar pakaian sekolah. Saya pun bukan jenis merungut dan terus mengambil baju di beg. Tercari-cari saya baju putih seluar hijau.

"Mana bu seluar hijau?"tanyaku kepada ibuku.
"pakai seluar putih tu"jawabnya tanpa dia sedari soalanku sebenarnya.

Takkan pakai seluar putih. Terkesima saya dibuatnya. Tanpa berlengah lagi, saya terus pakai macam PBSM. Kemudia n kami bergegas ke pejabat sekolah yang entah mana terletaknya. Nasib baik Cikgu Zulkifli Din ada. Dialah yang menunjukkan arah ke pejabat sekolah yang hanya beberapa meter. Sebelum itu, saya memerhatikan gelagat pelajar di dalam dewan yang begitu oklah. Cuma saya hairan kenapa kenapa tidak ceria macam sekolah-sekolah lain. Saya pasti di dalam dewan tadi ialah pelajar sebaya saya yang saya tidak tahu tengah buat apa. Semua lelaki di situ. Malas saya dibuatnya.

Kemudian datang dua orang pengawas,

"Mak Cik, marilah kita ke dorm sekarang."kata seorang pengawas tersebut.
"Marilah",jawab ibu saya.
"Kita perlu menaiki kereta untuk ke sana kerana dorm itu terletak jauh",katanya.

Jauh ke kata hatiku. Selepas itu, bapa saya membawa kami ke sebuah rumah agaknya. Macam banglo pun ada. 2 tingkt sahaja.Rupanya itu asrama. Terkejut juga saya apabila dapat tahu. Kami pun naiklah ke atas dan membawa barang-barang saya. Dahlah bersepah,panjang dorm itu lain macamlah tidak seperti asrama yang biasa saya lihat. Selepas itu saya pun check toilet dan bilik mandi. Oklah bagi saya, tetapi tandas yang tinggi membolehkan orang sebelah mengintai.

Kemudian tanpa apa-apa masalah lagi, saya tidak rasa bersalah apabila ibu bapa saya hendak pergi. Tiada rasa sedih. Selepas itu, pengawas itu menyuruh saya makan tengah hari di "dining".Sebenarnya saya tidak faham apa maksud dining itu sebenarnya.Tiba-tiba macam ada haiwan mengganas datang. Rupanya pelajar tingkatan 1 yang lain sudah pulang dari sekolah.

'Wei, ada budak baru lah"10000x diorang sebut. Sakit hati bila rasa macam haiwan di zoo yang asyik ditengok orang. Kemudian kami pergi makan di dining dan saya kelihatan kaku seperti tidak tahu nak buat apa apabila berada di situ. Perut sudah kenyang kerana sudah makan di luar. Tapi, entah macam mana ada kuasa menyuruh saya mengikut sahaja pelajar-pelajar yang ada buat. Ambil tray, beratur yang begitu lama untuk ambil nasi dan ambil lauk dan makan bersama orang-orang yang tidak dikenali. Tetapi itu semua bagi saya hanyalah sedikit dugaan dan saya tidak sedikit merasa kesusahan.....

Ikuti sambungannya...

2 comments:

ヌルル said...

wahhhh kelakar plus touching sket.
part kne siram bunga tu mmg buat aq tergelak.
tp ko berjaya gak kan kat sekolah nih.

trulyidea said...

hish..mmg saya malas nak siram pokok bunga