Wednesday, February 17, 2010

Bijakkah kita?

Salam sejahtera kepada semua,
Blog SEKADAR PANDANGAN kali ini akan memberi pandangan yang baru setelah cuti beberapa hari. Oklah pada kali ini, kita akan melihat siapa sebenarnya diri kita ini. Saya minta kepada para pembaca membuka minda dengan hati yang tenang untuk melihat sejauh mana realiti kehidupan kita ini.

Pernahkah anda MENDENGAR atau MELIHAT seorang lelaki bergelar Pak Pandir? Masih anda kenal dengan lelaki ini? Mungkin kalian pernah terjumpa beliau di laman facebook, myspace ataupun dia seorang pelajar dari sekolah anda yang memang terkenal dengan lawaknya sejak dulu lagi. Ataupun dia seorang manusia yang dianggap paling bodoh kat Malaysia(Tanah Melayu zaman dulu). Sedar atau tidak, sebenarnya tidak ramai umat islam mahu menjadi pak pandir. Kenapa ye?

Sebenarnya, saya ingin menyeru rakan-rakan sekalian untuk menjadi seperti pak pandir. Saya rasa anda semua mempunyai jawapan anda tersendiri. Tetapi inilah fenomena yang sedang melanda umat islam iaitu memandang rendah kepada saudaranya sendiri. Buat apa menjadi seperti Pak Pandir yang terkenal dengan kebodohannya? Buat malu diri sahaja kan? Tak macho la? Ini mungkin gerak hati anda yang berkata sebentar tadi.Tapi saya masih bertegas supaya kita menjadi pak pandir.Kalau nak tahu, biar saya ceritakan..........


Pada suatu ketika Malaysia sedang maju mengejar Wawasan 2020, semua rakyat di seluruh Malaysia menyangka Pak Pandir ini adalah seorang yang tua, agak bodoh, mudah dipermainkan. Ini semua adalah kesimpulan rakyat yang tersebar melalui macam biasalah iaitu facebook,blog-blog ataupun dalam sejarah dongeng. Yang sebenarnya tidak begitu sebenarnya Pak Pandir adalah seorang yang cerdik, pintar yang sentiasa berfikir mencari jalan ataupun jawapan bilamana ditanya. Sebenarnya dia tidak mahu menunjuk kebolehannya kerana takut takbur.(kira bersyukur la nih)

Maka pada suatu hari Pak Pandir dan isterinya telah berniat untuk membeli seekor kambing betina agar dengan tiu dapat menyenangkan urusan sehariannya. Dia tidak pelu lagi susah-susah pergi ke pasar membeli susu. Jika mereka mahu sus, maka tinggal memerahnya dari kambing tersebut. Selain itu juga kalau susu yang diperahnya berlebihan maka mereka boleh menjadikannya susu masam ataupun keju untuk mereka makan harian.

Maka seperti biasalah iaitu setiap hari rabu di kampungnya akan diadakan pasar minggu. Jadi berbagai barang yang akan dijual di pasar tersebut dan peniaga yabg datang pula kebanyakannya dari berbagai daerah yang jauh-jauh.

Jadi apabila tiba hari rabu, Pak Pandir pun terus pergi ke pasar sambil membawa seuncang duit untuk membeli seekor kambing sepertimana dihajatnya. Memang terlau ramailah orang yang membanjiri pasar. Berbagai barang yang dijual, samada sayur-sayuran, buah-buahan,perabot dan berbagai lagi. apa saja ada di jual pada hari tiu. Pak Pandir terus menuju ke tempat menjual kambing-kambing, berbagai kambing yang dilihatnya. Dia tidak terus membeli dia melihat-lihat terlebih dahulu mana yang berkenan dan juga yang harganya yang berpatutan. Begitu juga mesti berkenan dengan penjualnya tidak sombong.

Setelah puas melihat dan memilih-milih akhirnya dia berkenan dengan seekor kambing yang agak sihat badannya gemuk dan kebetulannya si penjualnya pun baik dan tidak sombong. Tetapi oleh kerana dia bukan ahli dalam membli kambing maka dia masih ragu-ragu lagi untuk terus membelinya atau tidak, serba salah juga dia dibuatnya.

Dia terduduk sebentar sambil mengaru-garu kepalanya. Melihat yang demikian si penjual pun berkata:

"Tidak mengapa saudara,tenang dan jangan gopoh gapah. Masih ada banyak waktu untuk berfikir"

Sedang Pak PAndir duduk berfikir rupa-rupanya dari kejauhan sana ada tiga orang lelaki yang mereka itu sudah terkenal di kawasan itu sebagai orang yang suka menipu. Namun oleh kerana Pak Pandir kurang pergi ke pasar, maka dia tidak tahu mengenai mereka. Mereka telah merancang sesuatu untuk menipu Pak Pandir kerana mereka rasa sudah pasti Pak PAndir yang bodoh itu akan menjadi mangsa tipu daya mereka. Mereka adalah tiga sekawan. Ke mana sahaja mereka pasti bersama.

Yang pertama kurus tinggi, yang kedua gemuk pendek dan yang ketiga badan sederhana bermisai tebal. Setelahmana mereka berpakat,maka mereka pun mencapai kambing jantan yang kebetulan mereka bawa menuju ke arah Pak PAndir.

Merka bertiga menghampiri Pak PAndir lau si kurus pun memanggil-memanggil Pak Pandir dengan memberi isyarat:

"Pesh!Pesh!Pesh!"

untuk menarik perhatian Pak Pandir yang sedang termenung. Bila Pak Pandir tersedar mereka bertiga pun terus datang ke arahnya. Lantas si gemuk pun berkata:

"Wahai saudara! Kalau mahu membeli di pasar ini saudara perlu berhayi-hati sikit.Aku tahu kamu mahu membeli kambingkan. Jadi sebenarnya kambing yang kamu lihat tadi tidak bagus. Nampak sahaja bagus. Aku memberi petua untuk membeli kambing iaitu kamu jangan tertipu dengan rupa zahirnya."

Berkata pula si Misai tebal:

"Kemudian tu sudah pastilah harganya menjadi mahal nanti kamu ingin bagi makan pula tak mampu sebab rumput kering untuknya juga dari jenis yang mahal!"

Si Kurus pula menyambung:

"Bukan itu sahaja, bahkan susunya nanti tersekat-sekat tak selalu keluar akhirnya mahu tidak mahu kamu terpaksa menyembelihnya untuk dimasak gulai sebab kambing kamu sudah tidak memberi apa-apa manfaat lagi selain dibuat lauk sahaja."

Kemudian dengan sepakat mereka pun berkata:

"Wahai saudara! Ini satu penipuan. Kamu jangan tertipu pula."

Lantas serentak mereka berhenti bercakap. Suasana menjadi senyap selang beberapa minit salah seorang daripada mereka pun berkata sambil menunjukkan ke arah kambing yang mereka bawa:

"Kamu jangan bimbang, kami tahu apa sebenarnya yang kamu hajatkan. Jadi belilah kambing kambing kami ini. Sungguh istimewa kambing ini. Kambing ini adalah terbaik dari seluruh kambing yang ada di dunia ini.

Ditambah pula si kurus:

"Betullah bahawa kamu lihat zahirnya tidaklah seperti kambing tadi tetapi bukankah kami telah katakan tadi bahawa jangan tertipu dengan rupa zahirnya".

Sambung si gemuk:

"Kalau tujuan kamu membeli untuk memperolehi susunya, maka kambing ini adalah yang terbaik susunya.Kamu akan puas meminum susunya malah susunya tidak pernah putus-putus."

Sambung si kurus:

"Kami bukan apa, sebenarnya kami ingin membantu kamu sebab kami pun tahu bahawa kami ini bukannya berharta sangat. Dan kami bukannya mahu untunbg sangat,harganya sangat berpatutan dengan kemampuan kamu. Kami pu jumpa kambing di padang di pasar saja jadi buat apalah kami untung banyak-banyak sangat."

Akhirnya Pak Pandir termakan tipu daya mereka. Dia pun bersetuju untuk membeli kambing tersebut setelah puas mereka memujuknya. Tanpa banyak bicara Pak Pandir terus menghulurkan uncang kain yang berisi duit, mereka mengambilnya dengan gembira sekali tanpa mengiranya. Lalu dengan penuh gembira Pak Pandir pun pulanglah ke rumahnya sambil membawa kambing yang baru dibelinya tadi.

Mahu tahu apa berlaku seterusnya?Ikuti tajuk Bijakkah kita 2.

No comments: