Monday, April 12, 2010

Bijakkah Kita 3

Assalamualaikum dan selamat sejahtera....cerita penuh saspen dan menarik iaitu bijakkah kita akan disambung setelah beberapa lama dihentikan. Adakah para pembaca masih ingat bab-bab yang lepas? Jika tidak, bolehlah rujuk di bahagian al-kisah tentang kisah sebenar bijakkah kita.

Apa lagi Pak pandir terus keluar rumah dia pergi ke stor simpanan lalu mengambil sebatang cangkul kemudian dengan kelam-kabut dia pun berlari ke halaman rumah. Tanpa berlengah lagi dia pun terus menggali beberapa buah lubang tujuannya untukialah untuk mengambuskan hidangan-hidangan yang telah dimasak isterinya nanti ke dalam lubang-lubang tersebut. Jadi setelahmana isterinya siap memasak dia pun mengambil hidangan tersebut lalu dibungkusnya dengan dedaun lalu dikambuskan ke dalam lubang-lubang tersebut. Ada roti, ada lauk-pauk dan juga ada buah-buahan. Di kambusnya lubang betul-betul biar jangan sampai ada kesan-kesan digali. Setelah selesai dia pun duduk berehat di halaman rumah sambil memegang cangkul di tangannya menunggu kedatangan tiga orang tetamu yang tidak dijemput yang mereka pasti akan sampai tidak lama lagi.

Tepat sepertimana yang dijangkakan Pak Pandir tidak lama selepas itu dari kejauhan sana kelihatan kelibat mereka bertiga berlari-lari begitu kelam-kabut sekali. Tentu sekalilah mereka menuju kerumahnya. Bila sudah hampir sampai, nampaklah pak pandir rupa wajah mereka muka-muka mereka merah membara seakan-akan sedang bermusuhan dengan seseorang. Sampai saja terus si gemuk pendek menerpa ke arah Juha dengan begitu marah sekali tetapi dipujuk oleh dua rakannya:

"Sabar,sabar jangan tergesa-gesa!"

Walau bagaimanapun Pak Pandir telah bersedia untuk berdepan dengan semua itu semua.Dengan senyuman mesra pak pandir pun terus menyambut kedatangan mereka dengan penuh mesra:

"Selamat datang wahai saudara-saudaraku, selamat datang! Tenag-tenang, aku tahu semua sdeang keletihan jadi berehatlah seketika di bawah pohon sana yang redup. Aku tahu bahawa di kala ini kamu akan bergembira sekiranya menjamu minuman serta makanan yang enak-enak lagi menyelerakan. Sebab itulah aku suruh kamu bertenang dahulu kita menjamu selera dan selepas itu barulah kita sambung perbincangan kita!"

Maka bilamana mereka mendengar jamuan yang enak-enak lagi menyelarakan mereka menjadi reda sebentar bagi mereka tidak mengapa. Makan tetap makan dan lepas itu ingin gaduh gaduhlah kita. Bagaimanapun Pak Pandir mesti diajar juga dan tidak boleh diberi peluang kerana mereka telah banyak kerugian.

Nak tau apa yang berlaku seterusnya, tunggu......

1 comment:

trulyidea said...

harap para pembaca sentiasa mengikuti cerita ini...ada sesuatu yang saya hendak sampaikan dari cerita tersebut..