Friday, March 19, 2010

Bila Hati Ditakluki 3


Alhamdulillah,syukur kepada Allah S.W.T. kerana kita dapat menggunakan jari kita untuk klik-klik blog-blog yang kita gemari, melihat kebesaran Ilahi dan tidak kurang menggunakn kemudahan siber di alam ini(facebook ke,myspace ,twitter atau papejela)
Sebenarnya trulyidea sudah lama mahu bercadang hendak mengupdatekan blog SEKADAR PANDANGAN...tapi tidak mendapat izin Ilahi(demam dan pulang ke kampung)..kali ini post bertajuk Bila Hati Ditakluki akan disambung dengan emosi-emosi(mungkin terlebih gila) yang menusuk hati...
Oklah,seperti biasa sesiapa yg tertinggal episod sebelum ini, bolehlah rujuk di bahagian almamater.mudah sahaja..gerakkan jari anda pada tetikus dan bawanya ke bahagian label.Kemudian cari almamater dan gunakan separuh tenaga untuk menekan tetikus anda..Ha,kan senang je.
Terus kepada motif:
Sepanjang 5 tahun saya berada di sekolah itu, saya tidak sangka sama sekali yang Allah akan menguji hambanya yg kerdil dengan pelbagai dugaan BESAR. Perkenalan tentang Sekolah Tuanku Abdul Rahman ketika masih baru ternyata meleset sekali.
"STAR adalah antara sekolah 7 buah sekolah elit di Malaysia"
"STAR banyak pelajar hebat-hebat"
"STAR, sports power ar"
"STAR ni camnila...camtula..."
Macam-macam lagi ayat-ayat yang boleh dibanggakan. Tetapi saya tidak menyangkal sepenuhnya dan mengatakan STAR ni sekolah yang perlu dianggap teruk. Tidak sama sekali! Memang apa yang dikatakan itu suatu fakta. Namun fakta-fakta lain belum lagi diucapkan atau diberitahu. Kalau hendak diberi contoh, malu juga rasanya. Tapi itulah perkara yang saya lalui di STAR.
Punyalah cantik perkenalan saya dengan sekolah itu. Allah tutup mata saya dari segala kelemahan sekolah itu. Rasa seronok berada di sekolah yang rata-rata pelajar hebat. Saya langsung tiada rasa tertekan dengan kehidupan asrama. Setakat bangun pukul 5, solat subuh di surau, makan di dewan makan serta mengikut masa, tidur awal atau perlu tutup lampu awal.(macam-macam la perkara yang biasa di asrama, senang jer)
Saya tiada masalah sehingga ........
Saya pun tidak tahu cara hendak memulakan, tapi masih segar dalam ingatan saya pada waktu petang di padang yang hijau menyegar bersebelahan Rumah Merah. Kami junior perlu berada di padang kerana perlu berlatih kawad. Di situ, ada bangku/kerusi batu yang hanya muat untuk 2 orang sahaja(kalau share dapat sampai 4 orang). Kebetulan senior kami lewat, jadi kami perlu menunggu. pelajar tingkatan 2 ketika itu pun duduk di atas kerusi itu. Tak disangka-sangka ada pula ruang kosong pada bahagian penjuru kerusi itu. Apalagi, saya pun seronok nak duduk setelah lama berdiri. Pelajar tingkatan 2 yang ada masing-masing tiada masalah dengan saya semasa saya duduk di situ. Dan...jengjengjeng! datang keluar seorang makhluk dari rumah merah menuju ke arah tempat kami bersemayam.
"Hei Form 1,blah ar",kata makhluk terbabit kepada saya.
"Kau tak reti nak duduk tempat lain", balas saya.
"kuang haja kau, dah ar kau Form 1",tengking dia.
Haha..akhirnya saya pun mengalah. Tapi langsung di lubuk hati saya tidak berasa takut padanya. Dalam hati asyik cakap:
"heeleh,ko fikir aku takut! kau belum kenal siapa aku"
Disebabkan tragedi itu dia mula kecoh kepada rakan-rakannya yang lain.
"Sapa ar Form 1 red,adik Ijat, kurang ajar ar dia",kecohnya sehingga saya pun terdengar.
Maka saya menjadi bualan popular kerana sikap kurang ajar saya. Tragedi itu tidak berakhir di situ. Mereka mencari jalan untuk mengenakan saya. Ada datang ramai-ramai di kelas dan tanya bukan-bukan(tak faham kerana loghat pelik). Nasib baik Abang Naqib ada, dialah yang selalu menyelamatkan saya semasa dikacau. Nampak sahaja abang Naqib,mereka terus pergi seperti ayam nampak manusia. Namun hati saya tak tenteram dan tidak selesa dikerumuni orang yang tidak dikenali. Entah kenapa saya berasa sedih dan mula mudah terasa.
Baru saya perasan, inilah namanya buli. Setiap kali saya nampak mereka, saya berasa takut yang belum pernah saya rasa. Mahu saja larikan diri dari pandangan mereka.
"Aku takut Ya Allah, Aku rindu pada ibu bapaku, aku rindu pada rumahku, Aku tidak suka pada sekolah ini, Aku mahu kembali ketika aku berada di darjah 6, Aku mahukan penghormatan sepertimana aku dapat ketika dulu, Aku tidak mahu dibuli, Aku tiada semangat!"
Allah sahaja yang tahu bagaimana saya menitiskan mata setiap hari. Barulah Allah tunjukkan kasih sayang yang ibu bapa saya beri. Barulah saya sedar nikmat duduk berada di rumah. Barulah saya sedar kedudukan saya yang sebenar. Betapa nikmatnya kehidupan yang lepas.
"Aku tidak mahu berada di sekolah ini"
Demikian tekad saya hendak keluar daripada sekolah itu. Bila peperiksaan, dapat nombor jauh-jauh. Selalu kan dapat nombor satu, tiba-tiba dapat no 76. Sedih yang melampau. Masa itulah saya merasakn diri tidak layak berada di STAR. STAR kan tempat budak pandai. Apa gunanya diri yg bodoh ini berada di STAR. Maka saya jadikan bodoh sebagai alasan untuk keluar STAR(padahal tak suka kena buli). Menangis-nangis di telefon awam menelefon ibu berbekalkan duit syiling yang sudah lama dikumpul.
BERSAMBUNG

1 comment:

Az-Zahra Rosman said...

salam..saat baca cite nie,teringat pulak zaman skolah dlu..masyaallah..byk btl dugaan..anda mgkin bertuah,berada di star sejak f1 lg..so,dh besar2 xde la sgt mslh..syukur yea..ingt,disaat kita merintih..ada insan lain yg lebih memendam rasa...wallhu'alam..