Sunday, October 16, 2011

Soksek Soksek


Okay,Assalamualaikum dan apa khabar semua??  Saya harap anda semua sihat-sihat belaka. Jadi sebelum itu saya hendak memohon maaf kerana tidak banyak mengupdate blog ini.hehe...Puncanya saya ada beberapa masalah yang sememangnya tidak dapat dielakkan contohnya menjaga bini dengan baik,membina sebuah negara yang bertamadun, berlakon dalam cerita-cerita Shah Rukh Khan..Oppss,Datuk Shah Rukh Khan.hehe..Baiklah, kali ini saya tidak tahu apa sebenarnya apa yang saya nak kongsikan bersama anda semua. Saya yakin ilmu para pembaca semakin bertambah-tambah. Maklumlah setelah sekian lama, sibuk membaca sana sini,belajar sana-sini dan lain-lain lagi. Alhamdulillah, moga-moga apa yang anda lakukan terus diberkati dan berterusan,insyaAllah. 

Hurm, saya benar-benar buntu ni nak tulis apa. Tapi jangan risau trulyidea mempunyai kemahiran tersendiri iaitu idea datang bergolek-golek. Maklumlah, otak tengah fresh dan macam-macam yang boleh dikongsi. tapi sebelum itu, saya rasa baik saya bercerita sedikit tentang latar belakang saya. Saya tahu saya seorang pelakon terkenal dan sering mendapat perhatian..(wakakaka..sungguh perasan) dana saya memohon maaf kerana saya tidak suka memberikan nombor telefon kepada lelaki yang cuba mengurat saya dan saya amat berkenan sekiranya para tuan-tuan dan puan-puan mempunyai calon yang baik untuk saya,bolehlah meninggalkn nombor di ruang komen,insyaallah saya akan memberi maklum balas(cukup2 la mengarut trulyidea oi)...haha..itu semua gurau semata-mata. Baiklah, saya perkenalkan dengan nama saya dahulu. Nama saya ialah .........................bin Abdul Samat.hehe,terpaksa dirahsiakan tetapi saya amat berkenan dengan gelaran yang diberikan oleh diri saya sendiri iaitu 'trulyidea' yang menunjukkan saya mempunyai idea yang baik tetapi bukan tujuan untuk mem'bajet' tetapi cuma cara saya perkenalkan diri di mata orang ramai sahaja. Saya rasa lebih baik sekiranya para pembaca tidak mengenali nama saya, ada juga yang tahu, tapi harap kepada semua supaya memanggil saya dengan panggilan tersebut berbanding dengan nama sebenar saya(gimme 5 kpd sesiapa yang menyokong). Okay, saya dilahirkan di ibu kota tersibuk di Malaysia iaitu Kuala Lumpur atau kata nama lain 'KL'. Sebaik sahaja saya dilahirkan,maka tertulislah bahawa saya merupakan anak yang ke-10 kepada pasangan Abdul Samat bin Utar dan Kasmas binti Naim(walweh,ingat kesemua nama tu). Setahu saya sekarang saya mempunyai adik-beradik di mana jumlah keseluruhannya ialah seramai 13 orang(10 boys and 3 girls).  Ha,terkejut tak??Mesti ada punyala yang terkejut dengan nombor besar tu. Memang adik-beradik saya ramai, namun hakikatnya ialah saya merupakan anak angkat kepada pasangan Rosli bin Alias Dool dan Marhamah Binti Haji Wan Abdullah. Apa lagi eh, seterusnya dalam 'family' angkat saya saya cuma ada dua 2 orang adik beradik sahaja iaitu saya sendiri dan abang saya yang amat brutal. Beza umur kami sedikit ketara di mana dia sudah berumur 27 tahun dan saya baru menginjak 16 tahun(sah2 menipu,19 sebenonye). 

Kemudiannya, kami(family angkat) tinggal di Melaka. Tapi agak malangnya ialah saya tidak berapa kenal dengan negeri saya membesar. Semasa saya kecil, saya banyak berjalan-jalan atau bersiar-siar tetapi tak tahulah di mana silapnya saya tidak banyak menghafal lokasi-lokasi menarik di Melaka. Saya dibesarkan dalam keadaan yang baik bukan bermaksud family saya kaya-raya tetapi penuh dengan rezeki,alhamdulillah. Susah perit kehidupan saya rasai bersama keluarga saya. Bermacam-macam yang boleh dikatakn dari itu ke ini dan ini ke itu. Cukup menceritakan mengenai family saya saya hendak bercerita pula mengenai lata berlakang pendidikan saya. Okay,seawal 5 tahun saya telah dihantar ke tuisyen bernama'ape ntah'(siyes dah lupe). Sejak itu saya rasa bidang pendidikan saya bermula secara formal. Saya masih ingat lagi ketika itu saya seperti kanak-kanak comel yang lain mengikut punggung mak bapak dan didaftar secara paksa..haha. Masa itu, saya diam sahaja(tanda redha kot xpon blur sgt2), dan mengikut kata-kata orang-orang tua. Kebetulan ketika itu, ada seorang saudara saya juga yang belajar di situ, Tidak silap saya umurnya tua 3 tahun begitulah. Dan secara logiknya saya memang tidak sekelas dengan dia jadi tiada tempat bermanja(alololo...). masih lagi terngiang-ngiang di beank fikiran saya persekitaran waktu itu. saya dikelilingi orang-orang yang hampir 100% berbangsa cina. Bila mereka ber'speaking'(bhse cina) saya memang buntu dan langsung tidak mempunyai idea tentang apa yang mereka bercakap. Saya pun hairan kenapalah saya dihantar ditempat sebegini,dahla 2 kali seminggu lepastu  bahasa pelik-pelik pula saya jumpa. Tetapi saya rasa di situlah tempat atau asas saya mempelajari bahasa inggeris dengan kuat. Hurm, tuisyen itu hanya untuk mempelajari bahasa inggeris sahaja. Alhamdulillah, banyak manfaat yang saya dapat seperti belajar dengan bangsa lain walaupun di sekolah saya majoritinya berbangsa sama dengan saya. Jadi, medium yang digunakan untuk berkomunikasi dengan kawan-kawan berbangsa lain ialah dengan menggunakan bahasa inggeris. Saya kira pengalaman tersebut sangat menarik sebabnya saya berjumpa dengan bermacam-macam orang dan yang paling penting sekali cara saya berkomunikasi dengan orang lain. 

Okay,cukup bercerita mengenai latar belakang saya. Saya ingin menceritakan tentang apa tujuan saya,hala tuju saya dan mungkin sedikit info mengenai diri saya(wah,untunglah kalian tahu macam-macam ye). Tujaun saya membuat blog ialah tidak lain tidak bukan berkongsi pandangan saya. Saya mula terjebak dengan dunai internet ini sekitar tahun 2006. Pada masa itu, kami pelajar tingkatan 2 dibenarkan ke cyber cafe(CC). Pada masa itu, saya mengenali sedikit tentang dunia internet dan cara-cara menggunakan komputer. Namun, saya tidak berminat untuk membuka akaun myspace,frenster dan lain-lain lagi yang popular sezaman dengannya. Saya menganggap dunia internet amat melalaikan dan banyak pengaruh buruk. Sehingga saya tamat SPM, lebih kurang 2 bulan selepasnya, saya berminat untuk mengisi masa lapang dengan membaca ruangan-ruangan di internet. Saya kira"well,not bad if we use it in a good way". Pada masa itu juga saya membaiki komunikasi saya dalam bahasa inggeris. Seperti biasalah,apabila kita sibuk klik sana-sini bermacam-macam benda yang keluar. Lalu saya terjumpa blog-blog kenalan saya,cikgu-cikgu saya dan ramai lagi orang-orang yang hebat. Ketika itu, saya tidak terdetik pun untuk membuat blog tapi saya amat 'impressed' dengan hasil nukilan blog-blog yang bagus isinya. Dan setelah sekian lama, barulah saya membuka akaun blog secara rasminya. Saya masih ingat lagi ketika saya membuka akaun ini,saya berfikir tentang niat saya untuk ber'blogging' dan saya niatkan agar blog ini berguna kepada orang ramai dan yang palin penting sekali diri saya sendiri. Saya tidak mengharapkan jumlah 'followers' yang ramai tetapi saya mengharapkan pembacaan daripada 'junior-junior' saya di STAR. Walaupun kami tidak lagi bersama, saya rasa menjadi tanggunjawab bagi diri saya untuk terus berkongsi ilmu dengan mereka. Jadi, secara langsung menjadi perkongsian bersama orang-orang lain. Saya amat berterima kasih kepada mereka yang sudi menjenguk blog yang tidak seberapa ini. Setiap kali saya membuka blog ini,saya gemar memerhati blog-blog orang lain. Alhamdulillah, macam-macam ilmu yang saya perolehi dan saya mengucapkan terima kasih kepada 'blogger-blogger' tersebut. InsyaAllah, saya yakin dengan cara ini pertukaran idea dapat dilakukan dan manfaat besar sekiranya tujuan yang kita lakukan ialah demi kuasa paling besar Allah S.W.T. Kadang-kadang juga saya berasa amat kerdil untuk berkongsi sesuatu namun saya menggagahkan diri untuk terus berkongsi bersama para pembaca semua. Saya bukanlah ahli agama ataupun orang yang arif sepenuhnya tentang ilmu islam. Tetapi insyaAllah, ilmu yang saya pelajari akan cuba dikongsikan secara baik dan bijak sana bersama para pembaca semua. Saya suka apabila post-post saya kelihatan santai ,sebabnya ialah saya rasakan para pembaca lebih selesa dengan post yang santai dan penuh dengan coret-coret. Kadang-kadang saya suka merepek...haha...tetapi bukanlah saya sengaja berbuat demikian ,cuma tiba-tiba terlinats di fikiran. Saya mohon maaflah bagi sesiapa yang merasakan blog SEKADAR PANDANGAN tidak sesuai untuk tatapan. InsyaAllah, apa yang saya cuba kongsikan bukan sekadar ilmu tetapi saya cuba terapkan terus di dalam hati para pembaca. 

Saya rasa cukup sahaja di sini. Nantikan 'entry' yang seterusnya..;-)