Tuesday, October 4, 2011

Itu Hak Kau...

Berbicara soal hak. Apa yang anda tahu mengenai hak?Hak boleh merujuk kepada kebebasan seseorang atau kepunyaan seseorang. Kali ni trulyidea hendak menyampaikan satu pandangan mengenai hak iaiatu hak Allah terhadap kita. Setelah sekian lama jari jemari saya dapat menekan-nekan butang papan kekunci untuk berkogsi bersama para pembaca. saya bukannya orang yang banyak ilmu namun saya mahu dan sudi berkongsi bersama semua apa yang saya rasa,dapat dan perolehi selama ini. Alhamdulillah pada hari ini saya telah mendapat satu jawapan untuk menyelesaikan masalah saya. Okay untuk tidak mngubah topik akibat kisah sedih saya kita terus kepada tajuk diskusi kita.

Saya senaraikan 3 benda utama hak-hak Allah kepada kita.
1- Hidayah
2-Rahmat
3-Rezeki

Perhatikan pada diri kita dan cuba bertanyakan pada diri sendiri adakah kita mempunyai ketiga-ketiga perkara di atas? Itulah hak yang utama yang perlu ada pada diri kita untuk menjadi hamba Allah yang berjaya. Sedar atau tidak,hak-hak tersebut itu bukanlah semudah gosok gigi(haha..lawak bangang x menjadi). Ramai yang menerima tetapi berapa ramai yang dapat bertahan. Ramai yang insaf kembali menjadi daif,bodo. Ada juga yang apabila disampaikan pesanan menjadi pekak,buta,tuli(tidak menerima islam). Bersyukurlah kepada Allah kerana kita masih dikurniakan hak-hak tersebut.
"Ya Allah,janganlah engkau mengambil hidayah daripada kami setelah Engkau memberikannya kepada kami"

No comments: