Thursday, November 11, 2010

Bijakkah kita 5

Kabhi alvida na kehna.....

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Saya akan menyambung tajuk ini dengan pelbagai plot-plot yang menarik. Harap kepada semua terhibur dengan siri pada kali ini. Kalau anda tidak terhibur, pergilah berhibur. Kalau tidak mahu berhibur, suruhlah orang yang menghiburkan anda. Kalau tiada orang yang nak hiburkan anda. Bacalah tajuk Bijakkah kita...hehe..baiklah, sebelum kita membazir masa, eloklah saya menyambung semula siri ini. Kejap ye, saya mahu menyuruh pekerja saya menutup lampu dan memasang suara latar supaya para pembaca mendapat kesan menyeluruh daripada kisah ini. Hah, dah pasang pun.

****************************************************************************************

Selang keesokan harinya pagi-pagi lagi Pak Pandir mendapat tahu bahawa ketiga-tiga penipu tersebut telah menggali lubang yang sungguh besar hinggakan mengganggu lalu lintas orang ramai. Memang besar betul lubang yang mereka gali, orang ramai kata sama besarnya seperti sebuah kapal tetapi malangnya mereka sama sekali tidak menemui apa-apa hidangan sepertimana yang mereka idam-idamkan. Tanpa banyak bicara Pak Pandir pun terus memikirkan perancangan seterusnya kerana dia tahu sudah pasti mereka bertiga akan datang semula ke rumahnya. Setela mendapat tahu satu jalan, dia terus berlari ke pasar untuk membeli sepasang arnab.

Dia pun membawa sepasang arnab tadi pulang ke rumah, Pak Pandir memberikan seekor kepada isterinya supaya disimpan di dalam sebuah raga dan kemudian dia memberitahu isterinya supaya menyiapkan hidangan seperti semalam kerana tiga orang temannya akan datang makan tengahari di rumah. Dia memberikan sedikit duit kepada isterinya untuk membeli barang-barang keperluan lantas dia berkata:

"Ingat! Jangan sampai terlambat!"

Dia pun mengambil sekor arnab lalu dimasukkan ke dalam poket jubahnya sambil berlalu keluar rumah. Sebelum keluar dia berkata kepada isterinya:

"Aku mahu bersiar-siar di kawasan kebun sebentar dan aku akan pulang bersama tiga orang temanku nanti. Jadi buatlah hidangan yang bagus-bagus dan jangan terlambat!".

Pak Pandir pun berjalan ke kawasan kebunnya yang tidak beberapa jauh dari rumahnya. Sampai di kebun dia duduk di bawah sebuah pokok sambil memandang-meamndang ke arah jalan besar untuk memastikan kedatangan mereka bertiga. Setelah agak lama kelihatanlah dari jauh kelibat mereka bertiga, mereka berlari-lari dengan penuh kelam kabut seperti semalam sambil menghayun-hayun cangkul yang mereka beli semalam.

"Sudah pastilah mereka dalam perjalanan ke rumahku!", kata Pak Pandir dalam hatinya.

Bilamana sudah hampir sampai dengan tempat di mana Pak Pandir bersembunyi, terus merka Pak Pandir keluar k jalan besar. Mereka pun terkejut dan terus berhenti dengan muka yang bengis, baju yang kotor hinggakan habuk penuh di atas kepala mereka tetapi dengan tenang Pak Pandir pun berkata:

"Selamat datang wahai saudara-saudaraku! Selamat datang! Apa Khabar kamu semua hari ini? Bertenang-bertenang, jangan kelam kabut!".

Salah seorang daripada mereka terus menghayunkan batang cangkul ke arah ke arah Pak Pandir tetapi dielak Pak Pandir dengan gaya matrix yang penuh bergaya. Dengan senyuman manis Pak Pandir berkata lagi:

"Bertenang, jangan meradang tidak tentu pasal. Saya tahu kamu semua ini sedang keletihan pakaian kamu kotor, memang jelaslah bahawa kamu baru selesai kerja kuat menggali lubang tadi. Minta maaflah, itu semua kesilapan kecil dan ianya boleh dibaiki dengan cara yang baik. Mari ke rumahku untuk makan tengahari, kita makan dulu lepas itu kita sambunglah perbincangan kita.!".

Si gemuk pendek seperi biasalah hendak menerkam ke arah Pak Pandir tetapi ditahan oleh kedua temannya lalu berkata:

"Sabar! Sabar! macammana sekalipun kita makan dulu, selepas itu barulah kita ajar dia.!".

Si gemuk pendek pun kembali tenang dan berkata:

"Kami akan memenuhi permintaa kamu Pak Pandir, tetapi ingat kali ini kamu jangan cuba untuk menipu kami lagi".

Pak Pandir pun menganggukkan kepalanya tanda bersetuju. Kemudian sambil berjalan Pak Pandir pun berkata:

"Oh, untuk samapi ke rumahku masih agak jauh jadi lebih baik aku kirimkan utusan kepada isteriku sekarang supaya dia dapat menyiapkan hidangan dengan cepat. Jadi bila kita sampai nanti, tidak perlulah kita tertunggu-tunggu lagi!".

Serta-merta Pak Pandir pun mengeluarkan dari poket jubahnya seekor arnab yang memang telah disimpannya tadi( macam pokemon la pulak ), lalu dia pun berkata dengan berbisik-bisik pada telinga si arnab seakan-akan memberitahu supaya memberitahu isterinya menyiapkan hidangan segera sebelum sampai. Kemudia Pak Pandir pun pun melepaskan arnab tadi berlari. Arnab pun lari penuh gembira sebab dilepaskan dan tak lama kemudian si arnab pun hilanglah daripada pandangan mata mereka.

Melihat yang demikian mereka bertiga berkata serentak:

"Pak Pandir, kamu jangan cuba menipu kami lagi!"

"Alhamdulillah, aku bukannya mahu menipu kamu tetapi ini adalh kurniaan Allah kepadaku. Kalau ada apa-apa pesanan yang perlu segera dilakukan oleh isteriku, maka aku tidak perlu susah-susah. Aku hanya perlu bisikkan pada arnabku tadi dan melepaskannya. Lalu, dia akan pulang dan memberitahu isteriku. Kalu kamu tidak percaya, lihatlah dengan mata kamu sendiri. Aku bukannya mahu menipu kerana ini semua adalah kenyataan.

Sedikit-dmi sedikit mereka termakan dengan kata-kata Pak Pandir walaupun mereka terlalu marah kepada Pak Pandir. Mereka menjadi yakin apabila mereka sampai ke rumah Pak Pandir dan mereka sedar bahawa memang betul-betul hidangan telah tersedia di ruang tamu. Memang mereka percayalah, lalu Pak Pandir pun menjemput mereka makan apa lagi mereka pun makan dengan lahap sekali seperi semalam kerana kebetulan mereka memang lapar.

Sambil mereka makan Pak Pandir pun bertanya kepada isterinya:

"Mana kamu letak arnab tadi?"

Jawab isterinya pula:

"Ada di dalam sangkar sana, saya telah memberikannya lobak utntuk dimakan dan dia sedang memakannya".
"Eloklah tu, mungkin lepas ini tetamu-tetamu kita ingin melihat arnab itu, nantilah lepas mereka minum biarkan dia di dalam sangkar itu!",sambung juha.

Sambil makan mereka bertiga sama-sama berbisik:

"Alangkah bagusnya kalau kita memperolehi arnab tersebut senanglah urusan kita. Kalau ada apa-apa pesanan untuk isteri kita, kita tidak perlu susah-susah lagi hanya tinggal kirim utusan melalui si arnab tersebut. Dan kalau mereka sedang berniaga di pasar, jika ada mana-mana pelanggan yang datang marah kita, maka senanglah untuk mereka larikan diri dahulu. Sebab mereka dah dapat maklumat terlebuh dahulu daripada arnab itu, elok juga tu!".

bersambung....penat gile taip sampai berpeluh-peluh

No comments: