Friday, October 1, 2010

Hebat atau tidak?

Bismillahhirahmanirrahim,
Ya, sekali lagi kita bertemu di blog sekadar pandangan. Alhamdulillah, trulyidea kini mempunyai satu pandangan yang ingin dikongsi bersama para pembaca sekalian. Cuba para pembaca memerhatikan di sekeliling diri anda. Ada tak objek-objek keras atau yang meyakitkan? ok2...saya beri tempoh 2 saat untuk menjawab dan sekiranya anda semua tidak menjawab, para pembaca akan didenda belanja makan selama seminggu(trulyidea semakin kurus la...2 psl kne belanja makan).Hah, sudah ada jawapan masing-masing tak? Kalau masih tidak jumpa lagi objek-objek keras, ambil sahaja lap top atau skrin monitor sebagai gantinya(kalau nak la...cpt skit keje). Baiklah, sekarang cuba tumbuk objek tersebut sehingga pecah atau retak sejuta. Hahahahaha....saya pasti yang tiada sesiapa pun yang berbuat demikian, trulyidea ada mata la di mana-mana(tangan para pembaca pun tgh rilek).Ya Allah,apa yang trulyidea merepek ni?

Mengapa saya ingin para pembaca menumbuk objek-objek tersebut? Kenapa ya? Jawapannya ialah saya ingin tahu seberapa hebat diri tuan-tuan,puan-puan sekalian di muka bumi ini. Cuba renungkan apa yang saya ingin sampaikan.
Situasi yang pertama: Barangkali para pembaca mungkin mengambil objek-objek yang keras tetapi mudah pecah, dan kemudiannya apabila ditumbuk ia mudah pecah dan anda sama sekali menyangka diri sekalian sangat kuat sehingga mampu memecahkan objek tersebut.
Situasai yang kedua: Mungkin juga anda mengambil batu-batu di luar rumah(mgkn amik gigi sndri sbb dh longgar sgt) untuk mengetahui kekuatan diri. Manalah tahu jika otot-otot yang dibina di gim-gim selama berbulan-bulan sudah mampu memcahkan batu-batu tersebut. Selepas itu, anda menumbuknya dan mendapati batu-batu tersebut tidak pecah. Lalu anda berkata dalam hati

"kata kuat,tumbuk batu kecik pun tak boleh pecah...lembik la aku ni"

Jadi, di mana sebenarnya kekuatan kita ini. Hebat atau tidak sebenarnya diri kita ini? Pada mulanya kita ambil objek yang keras tetapi boleh dipecahkan denagn tumbukan kita. Tetapi situasi yang kedua pula, tumbuk berpuluh kali pun tetap dengan keputusan yang sama.Ia tetap tidak pecah.

Subhanallah,inilah corak kehidupan. Apabila kita mendapat melakukan sesuatu, kiat berasa bangga dan timbul sedikit perasaan takbur kadang-kala. Namun, sebaliknya apabila kita gagal melakukan sesuatu, baru kita sedar bahawa kita sebenarnya tidaklah sekuat mana. Cuma hamba Allah yang lemah, yang masih memerlukan pertolongan tuhannya. Kehebatan seseorang itu bukan manusia yang tentukan, tetapi Allah jualah yang berkuasa. Jika dimahukanNya, batu yang keras sekalipun tetap boleh dipecahkan kita ini. Tetapi, allah mahu kita sedar akan kehidupan kita ini. Kerana itu, Nabi Muhammad tetap merendah diri, tetap bertaubat walaupun darjatnya diangkat tinggi melampau. Kita sebagai umat islam seharusnya sedar bahawa kita tetap umat yang hebat, tetapi kita juga harus sedar bahawa Allah jualah yang terhebat.

No comments: