Sunday, September 5, 2010

Kekasih...aku datang kepadamu



Bismillahirrahminirrahim.Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani.Sesungguhnya tiada janji yang lebih baik selain dari janji pencipta kita iaitu Allah S.W.T. Wahai Kekasih,aku datang kepadamu dengan harapan agar Kau menerimaku. Saban hari aku menanti dan saban bulan aku menghitung dan berkata:

"Bilakah kau akan menerimaku?"

Aku menungu jawapan ibarat menunggu keputusan peperiksaan daripada guru yang sedang memegang kertas berlambak-lambak di atas mejanya.Tetapi aku benar-benar kecewa keputusannya tetap sama. Tiada angin yang memberitahuku, tiada hujan yang memberitahuku ataupun seseorang yang hadir kepadaku mengatakan bahawa kau akan menerimaku.

Subhanallah,
Wahai Kekasih! Adakah kau sudah terlalu membenci aku sehingga kau seperti tidak memberi petunjuk kepadaku? Adakah aku ini terlalu hina sehingga aku lemas di dalam hidupku? Atau mungkin kerana dosaku padaMu terlalu besar sehingga tiada jalan yang dapat aku lihat kembali padamu.

Ya Rahman,
Di saat aku kecewa kerana doa aku tidak dimakbulkan, lantas aku meragui akan dirku dan akan masa depanku. Impianku, cita-citaku dan segala harapanku akan hancur sekiranya doa tersebut tidak dimakbulkan.Namun, aku tetap salah. Segala urusan di dunia ini hanya milik kau Ya Rabbi.Kau berkuasa atas setiap segala-galanya dan engkau mengujiku dengan cara yang sedemikian.Ketika waktu malam,sebelum tidur aku mengharap supaya aku bersedia menghadapi cabaran disebabkan doaku yang tidak termakbul. Seperti biasa aku dengan muka selamba(baru bangun tidur la)bersiap-siap seolah-olah hendak berperang. Tapi apa yang pasti,Kau langsung tidak membuat ku resah malah Kau sebaliknya memberi aku semangat baru untuk berjalan dan melalui hidupku mengikut suruhanmu. tertanya-tanya aku:

"Mana kau campakkan segala kesedihan dan kerisauan aku itu?"

Seperti biasa tiada jawapan. Walaubagaimanapun, seolah-olah suatu benda memberitahuku bahawa:

"hei trulyidea! apakah kau tidak sedar? Apakah kau tidak percaya?Dia tidak sesekali melupakanmu dan Dia tidak sesekali menzalimi hambanya. Maka bersyukurlah akan nikmatmu dan bersabarlah atas setiap ketentuanNya."

Dalam keadaan separa sedar, betul juga kata-kata tadi. Setiap masalah pasti boleh diselesaikan dengan cara yang betul.Aku masih makan dan minum,bermain, belajar dan berfacebook(hehehe)...Dia selalu permudahkan setiap kesulitan yang kita hadapi.

Allahuakbar...Allahuakbar
Satu ketika dahulu kau campakkan aku ke dunia yang penuh bermakna bagiku. Aku masih teringat detik-detik kau campakkan aku ke sekolahku dahulu. Aku meronta-ronta meminta, memohon Kau keluarkan aku dari dunia(STAR) tersebut. Kau tahu apa yang terbaik bagiku dan butakan aku jatuh cinta padanya dan sehingga kini aku masih merinduinya. Disebabkan terlalu rindu,aku mencari-cari dunia baruku.pelbagai persoalan bermain difikiranku:

"Adakah aku dapat semula kehidupan dulu yang aku cintai?"
"Adakah kawan-kawanku dapat menerima perangai burukku?"
"Adakah aku dapat berjumpa dengan kekasihku setelah aku keluar dari dunia(STAR)ku?"

Apabila aku memohon segala yang baik bagiku. Kau menterbalikkan pula keadaan.Aku hanaya sabar menanti detik dan cuba meyakini bahawa kau ada perancangan yang lebih baik untukku. Tapi masa berganti masa,bulan berganti bulan. Bila Kau akan mengganti doa-doaku?(adei...terpakas reda jela...lgpun dosa pun berlambak.patutla doa tak termakbul)

Subhanallah, Wahai kekasihku! Kau tidak menjawab persoalanku dengan bentuk kata-kata. Kau hanya mencampakkan aku ke alam baru dan kau membuatkan aku seolah-olah kembali ke duniaku dahulu. Sememangnya aku tidak menyangka sebegitu rupa kau mebalas segala persoalanku. Ketika ini aku bersyukur kerana kau sekali lagi mencampakkan aku ke tempat yang membuatkan aku benar-benar selesa dan hampir sama sahaja di dunia lamaku. Kau tidak samakan dalam bentuk fizikal atau paras rupa tetapi kau hanya membuatkan hati aku berasa seolah-olah hidup di dunia lamaku.

Baiklah para pembaca semua. Entry pada kali ni ialah untuk menunjukkan bahawa Allah S.W.T. sangat menyayangi kita semua.trulyidea sendiri susah nak gambarkan dengan kata-kata betapa Allah sangat menyayangi hambanya.hahaha(gelak plak trulyidea)...Sila rujuk gambar di atas. Mereka kini menjadi sebahagian daripada hidup tulyidea. trulyidea tidak tahu mengapa dan kenapa. Tetapi yang pasti ialah mereka membawa trulyidea kembali ke alam yang diinginya. Senyumku,marahku dan tangisanku ialah untuk orang-orang yang pernah trulyidea pernah ketemu. Mereka hikmah segala kejadian dan trulyidea sepatutnya bersyukur kerana dikurniakan orang-orang sebegini dan persekitaran sebegitu. Ketahuilah rakan-rakanku bahawa pada detik pertama pertemuan kita, aku sememangnya mahu kita bersama-sama, bergembira dan berjaya mengejar syurga Allah. Bukanlah diriku ini sangat alim ataupun bijak dalam hal agama tetapi aku telah berjumpa dengan dunia yang sanagt cantik dan sangat indah yang menjanjikan dunia yang paling indah(rugi wo tak kejar dunia camtu). Ayuh kita bersama-sama..(lu pikirlah sendiri ayat seterusnya ye)

Wahai kekasih...aku datang kepadamu...berikanlah aku peluang untuk Kau menerimaku.

1 comment:

Mohammad Aiman said...

selamat hari raya!
maaf sume salah silap.
=)
rosli oh rosli~
huhu


p/s: check out my new blog.
http://aiman-pena.blogspot.com
insha allah mahu serius dalam berdakwah. =)