Monday, June 27, 2011

Jatuh Cinta....


Ya Allah, comelnya budak di atas ni. (iklan semata-mata). Sebelum kita pergi jauh mendalam. Lebih baik kita lihat kepada apa yang kita akan bincangkan. Sudah tengokkan tajuk post ini???Menarik tak???hahaha...saya tahu memang terlalu dan sangatmenarik sebab trulyidea yang bagi tajuk(trulyidea kan pakar bagi tajuk..wahaha). Tengok pada tajuknya, kebarangkalian untuk saya post mengenai cinta mungkin 99%. Dan mungkin ada la sedikit istilaj jiwang-jiwang yang biasanya saya lakonkan di dalam filem-filem saya yang terdahulu(bajet shah rukh khan..^.^). Tetapi memang betul, memang saya ingin bercerita pasal cinta. Cinta kepada siapa???sebenarnya cinta kepada Allah. Dan bagaimana caranya kita mahkluk yang lemah lagi bengong ni nak jatuh cinta kepada pencipta yang maha agung lagi maha berkuasa???Anda semua tahu jawapannya. Jawapnnya mudah iaiatu ___>>>Jadilah orang islam!!!!!

Cuba lihat kanak-kanak di dalam gambar itu. Tujuan saya menyelitkan gambar itu ialah supaya kita dapat menjadikan satu contoh kepada entry kali ini. Kanak-kanak itu sangat comel dan cuba anda bayangkan bagaimana dia hendak jadi orang Islam. Kemungkinan untuk dia menjadi islam ialah melalui

a) ibu-bapanya(didikan dari kecil )

b)gurunya (pendidikan ketika kelas agama..kebiasannya masa nilah student dapat belajar agama)

c) kem-kem ibadah dan sewaktu dengannya(program yang menyelitkan pengenalan terhadap ibadah dan pengajaran ilmu agama)

d) lain-lain cara(ikut suka pembaca nak letak apa..hua3)

Ok, seterusnya cuba anda lihat remaja atau golongan yang hidup sekarang ini dan cuba anda kira berapa ramai jumlah orang islam yang betul-betul mengamalkan islam dan orang islam yang hanya berpegang di atas nama islam sahaja. Saya yakin anda lebih mudah mengira orang yang islam yang betul-betul mengamalkan islam berbanding yang seterusnya. Kalau saya salah, tahniah kerana anda sungguh hebat mengira(saya syorkan awak untuk ambil kos sains akturai sebab bidang ini memerlukan pakar macam anda..). Kita lihat balik kepada gambar di atas. Lihat bagaimana si kecil itu tertanya-tanya bagaimana aku hendak jadi orang islam. Dan kenapa si kecil itu berpaut pada Al-quran yang suci itu???Biar saya yang menjawabnya:

"AKU TAKUT KETIKA AKU

MEMPELAJARI DARIPADA IBU-BAPAKU,

MEREKA TIDAK MEMBERI SEGALA ILMU KEPADAKU.

AKU TAKUT KETIKA AKU

MEMPELAJARI DARIPADA GURU-GURUKU,

MEREKA TERLEPAS DARIPADA SESUATU ILMU

UNTUK DIBERIKAN KEPADAKU.

AKU TAKUT KETIKA AKU

PERGI MENJELAJAH MENYERTAI AKTIVITI-AKTIVITI

BERUNSURKAN ISLAM,

AKU HANYA MEMPRAKTIKKAN SEBAHAGIAN DARIPADANYA.

KINI AKU MASIH BERASA TAKUT

AKU TAKUT

AKU TAKUT

INILAH ALQURAN DAN AS-SUNNAH

BEKALAN AKU KETIKA AKU SESAT

BIMBINGAN AKU KETIKA TERLEPAS SESUATU

DENGAN INI

AKU TIDAK LAGI BERASA TAKUT KERANA

ADANYA AL-QURAN DAN AS-SUNNAH DISISIKU

Berpautlah kepada kedua-duanya, nescaya kita akan menjadi muslim yang sejati. Tunjukkanlah contoh yang baik agar anak-anak dan bayi-bayi yang lahir dapat menjadikan kita contoh untuk membentuk muslimin yang berjaya. Insyaallah...jumpa lagi di masa yang akan satang...salam

No comments: